niedziela, 9 kwietnia 2017

Roboty i wnioski dla nas 13

Roboty i wnioski dla nas 13

 W literaturze Science Fiction autonomiczne roboty zawsze mają system sztucznej inteligencji. Poki co sztuczna inteligencja jest mrzonką. Moze jednak  niedługo poznamy działanie ludzkiego mózgu i nauczymy maszyny naśladowania jego unikalnych i najlepszych działań. Stawka w wyscigu do sztucznej inteligencji jest ogromna.

Termin "sztuczna inteligencja" jest nadużywany. Na początku roku  japońska firma ubezpieczeniowa Fukoku Mutual Life Insurance podała ze zwolni 34 pracowników i zastąpi ich systemem "sztucznej inteligencji". System miałby zajmować się wyceną szkód i obsługą wypłat odszkodowań. Celem jest zwiększenie wydajności pracy. Koszt utrzymania systemu, będzie dziesięciokrotnie niższy niż pensje zwolnionych pracowników.

Roboty pracują przede wszystkich w przemysle samochodowym. Rzućmy okiem co się tam dzieje.
General Motors w swoich zakładach używa blisko 30 tysięcy robotów. Jedna czwarta z nich dolączona jest do ethernetu. Pozwala to optymalizowac prace lini produkcyjnej a takze zmniejszyć czas na usunięcie awarii.
W ubiegłym tygodniu Tesla na giełdzie warta była po raz pierwszy wiecej niż Ford !
Dobre wyniki sprzedaży modelu S i modelu X ucieszyły akcjonariuszy Tesli. Kurs akcji spółki wzrósł o 6%. Sprzedaż Tesli jak na koncern samochodowy jest mikroskopijna.
Wartość rynkowa Forda ( ma 23 tysiące robotów przemysłowych ) wynosi obecnie 45 miliardów dolarów amerykańskich a Tesli już 48 mld. Ford wyprodukował w ubiegłym roku  6,7 milionów samochodów. Tesla w tym samym okresie wyprodukowała zaledwie 76 tysiecy sztuk.
Ford na czysto zarobił w 2016 roku 4596 mln dolarów, natomiast Tesla zanotowała stratę prawie 675 mln dolarów.

Technologia konwencjonalnych samochodów też się powolutku rozwija. W tej mierze pozycja Forda jest całkim niezła. Od lat osiemdziesiątych niektórzy producenci samochodów zaczęli stosować blachy o wysokiej wytrzymałości (stal HSS, EHSS, UHSS,. Boron ). Stale niskostopowe maja wytrzymałosc większa do 50% i trzeba stosować zmodyfikowane metody zgrzewania i spawania robotami. Blachy o wysokiej wytrzymałości są szczególnie pożądane w budowie cięzkich ( akumulator jest ciężki ) samochodów elektrycznych. Tak więc normalną, masową produkcje samochodów elektrycznych raczej podejmie Ford a nie Tesla.
Na marginesie warto zauważyć że samochodowe invertery zasilające silniki mają dużą gestość mocy a to miedzy innymi dzięki zaawansowanym radiatorom.  

Tymczasem w Polsce oszusci zbierają od naiwnych leszczy kase za akcje pod hasłem supersamochodu "Arinera Hussarya", którego nie sprzedano ani jednego egzemplarza.  W środowisku sportów motorowych mówiło się o marketingu nastawionym na sprzedaż akcji, a rzeczywiste plany ukończenia pojazdu są wątpliwe

Z produkcji wysokiej technologi łatwo jest wyjść ale nie sposób pożniej jest do niej wejść z uwagi na szybko rosnące zaporowe koszty nowych technologi. Polska miała zapoźniona firme połprzewodnikową CEMI, którą zlikwidowano.
Japoński wielobranżowy gigant Toshiba ma potworne problemy finansowe wygenerowane działem energetyki jądrowej. Musi sprzedawać swój majątek aby ratowac sytuacje finansową. Toshiba jest drugim po Samsungu swiatowym producentem pamieci Flash typu NAND. Chce ten dział sprzedać. "Toshiba otrzymała ofertę kupna o wartości blisko 3 biliony jenów ( ponad 27 mld dolarów ) od Hon Hai Precision Industry w pierwszej rundzie procedury przetargowej" - podała agencja Kyodo. Są też inni chętni na zakup działu pamieci Flash Toshiby.
  
Dotychczas najlżejsze były servomechanizmy hydrauliczne, przykładowo powszechnie stosowane w samolotach. Ale w samolotach Dreamliner 787 zastosowano już częściowo napędy elektryczne. Napedami elektrycznymi zastąpiono tez napędy pneumatyczne zasilane dotychczas sprężonym powietrzem z silników.  Zmniejszeniu wagi systemu hydraulicznego służy podniesienie ciśnienia do 5000 psi zamiast zwyczajowego ciśnienia 3000 psi.
Samolot jest oczywiście sterowany w systemie Fly-By-Wire. Konstrukcja samolotu  jest wykonana z kompozytów (50%), aluminium (20%) i tytanu (15%), co czyni samolot znacznie lżejszym niż dotychczas produkowane samoloty tej klasy. Nauki z dziedziny lotnictwa są bardzo użyteczne w innych dziedzinach, także w automatyzacji i robotyce

Gęstość mocy napędów jest bardzo ważna dla robotów wielonapędowych - na przykład dla militarnego "osła" transportowego.
Wydajność silnika elektrycznego limituje energia magnesu rotora i indukcja nasycenia blach stojana czyli fizyka materiałow ale tez limituje maksymalna temperatura izolacji uzwojeń. Rozwój w tej mierze jest powolny ale jednak trwa. 

Opłakany stan robotyzacji polskich firm wskazuje na nasze kiepskie miejsce w swiatowym podziale pracy. Polonez był ostatnim produkowanym polskim samochodem. Obecnie na terenie Polski produkcje samochodów prowadzą obce, zachodnie firmy, zachęcone głownie tanią siłą roboczą i możliwością dokonywania bezkarnych oszustw podatkowych. 

1 komentarz: